2012-08-21

Höstterminen blir alltid en ny start för mig

Nu drar alltså skolan igång igen. Tillsammans med terapeut K har jag, återigen, skapat ett schema som jag strikt behöver följa. Schemat är dels till för att överhuvudtaget få mina dagar att fungera, minska passiviteten och rastlösheten, och dels för att om möjligt få mig att må bättre.

Den här teminen skall jag plugga Engelska 7 (föredetta Engelska C) och Samhällskunskap 1b (föredetta A). Engelskan känns riktigt bra. Så fort jag inhandlade böckerna igår gick jag igenom den jag skall ha i engelska och fann en text av Joyce Carol Oates och en av Doris Lessing och ett kapitel som handlar om kön. Kan det bli bättre?
Samhällskunskapen känns inte riktigt lika bra. Visst, jag är peppad, men nederlaget från förra terminen då jag var tvungen att hoppa av finns fortfarande starkt i mitt medvetande och jag är livrädd för att behöva hoppa av igen. Förnedringen skulle bli enorm.
Dessutom har skolan av någon anledning bestämt sig för att byta bok, så den dyra fina boken jag köpte till förra terminen och som skulle användas till alla tre terminerna har ny bytts ut mot en helt annan bok som jag heller inte lyckades finna begagnad. Dessutom kommer den bara användas under en terminen. De resterande två terminerna blir det en annan att införskaffa.

Men jag älskar ändå att höstterminen drar igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar