2012-03-13

Varför ta sig rätten att värdera någon annans upplevelser och smärtor?

Omvärlden är så onyanserad. Antingen eller. Svart eller vitt. Just det svart-vita tänkandet är en typisk egenskap för personer med BPS, men jag tycker mig mer och mer märka att omvärlden är precis likadan.

Omvärlden har också en tendens att värdera andras smärta. Tidigare idag lade jag upp en krönika på Facebook som en människa skrivit om allt ståhej det blivit om kvinnan med hår under armarna. En vän till mig kontrade med en artikel som hen ansåg var viktigare. Senare skrev hen att ett land som Sverige, som inte varit med om svårigheter, kan lägga energi på fåniga grejer.
Det där värderandet kickar igång någonting inom mig. Jag vet inte om jag skulle vilja påstå att det är ilska utan mer... trötthet. Jag tycker aldrig att det är okej att värdera någon annans upplevelser och smärta.

Jag brukade trycka ned mig själv för att jag mådde dåligt "utan någon egentlig orsak." Det fanns ingenting i mitt förfluta som jag kunde peka på och säga att det, det är det där som lett till att jag mår som jag gör.
Jag kunde lyssna på andra människor berätta om sina traumatiska upplevelser och känna ett intensivt hat för mig själv. Jag ansåg mig bortskämd som inte klarade av att må bra när jag egentligen hade det så bra.

Efter flertalet år i DBT började jag dock lära mig någonting - att tänka dialektiskt. Se nyanser och se att världen är olika för alla personer. Jag slutade värdera mig egen smärta och kunde till och med förstå att jag visst varit med om traumatiska upplevelser. Det som anses var ett trauma för en person behöver ju inte vara det för en annan.

Och det är på precis samma sätt jag ser på den här diskussionen som skapats. Jag lade upp krönikan för att jag ansåg den välskriven och rakt på sak. Den påvisade samma frustration som jag känner över att kvinnor behandlas annorlunda än män när det kommer till just kroppshår. Att då få höra att det finns viktigare saker, och till och med att det är en fånig sak, är inte bara invaliderande. Det är värderande och det är att ta sig makt över andra människor. Det är att säga de här personernas upplevelser är viktigare än deras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar