2012-07-27

Hur kan ett litet ord göra er så arga?

Katrin Zytomierska har bloggat om hen - ett ord som av en anledning jag har svårt att förstå skapat och skapar mycket ilska hos människor. Hennes inlägg understryker vad jag alltid trott - antingen är hon enbart ute efter att provocera eller så vägrar hon lyssna på fakta. Kanske är det både och? Hur mycket jag än försöker så kan jag inte förstå motviljan till ett litet ord. Det finns flertalet personer i min omgivning som är minst lika anti det ordet som Katrin. Vad jag lärt mig av det är att det inte fungerar att vara saklig, att försöka förklara de positiva sidorna av att använda sig av ordet. Jag antar att det är som vanligt när det kommer till människor - vi tenderar att stänga av när det kommer till information vi inte är intresserade av. En sak jag dock är övertygad om är att ilskan skulle minska rejält om folk faktiskt försökte förstå istället för att attackera med sina klor.

Personligen orkar jag inte med fajter. Inte än. Inte med mina sårbarheter, känsloutbrott och låga självkänsla. Men det finns en blogg där skribenten har skrivit ett klockrent inlägg om hen och Katrins inlägg - läs det här. Det är det absolut bästa jag läst i bloggvärlden på väldigt lång tid.

Och om Katrin vill fortsätta vara underordnad mannen och leva i villfarelsen att kvinnor och män är så diamentralt olika så fine with me. Jag antar att det är här acceptansen kommer in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar